خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

واترپلو با خودزنی و بدشانسی دستش از کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو کوتاه ماند و شنا و شیرجه نیز از همان ابتدا شانسی برای کسب مدال نداشتند.

به گزارش ایسنا، تیم‌ملی شنای ایران با ترکیب هومر عباسی،  متین سهران، مهرشاد افقری، سامیار عبدلی و با سرمربی‌گری گامر دیلانچیان به بازی‌های آسیایی هانگژو رفت و محمد مقدسی با مربی‌گری شهنام نظرپور تنها شیرجه‌رو ایران در این دوره از بازی‌ها بود.

تیم‌ملی واترپلوی ایران نیز با ترکیب حامد کریمی، سهیل رستمیان، پیمان اسدی آقاجاری، مهدی برزگری، مهدی دایی‌تقی، خشایار قره ضیاءالدین، امیرحسین رهبر، مهدی یزدان‌خواه، امیررضا جلیل‌پور، علیرضا مهری، امین قویدل، ارشیا الماسی و امیرعطا خزائی با سرمربی‌گری مهدی پنام‌تاش و حضور دژان میلاکوویچ به عنوان مدیر فنی عازم بازی‌های آسیایی هانگژو شد.

ملی‌پوشان شنای ایران در مرحله گروهی به رقابت پرداختند اما از صعود به فینال بازماندند. متین سهران در مرحله گروهی ماده  ۲۰۰ متر مختلط انفرادی زمان ۲ دقیقه و ۵ ثانیه ۸۷ صدم ثانیه را ثبت کرد. سهران در گروه خود اول شد اما در پایان رقابت چهار گروه، در رده چهاردهم قرار گرفت و به فینال راه پیدا نکرد. این در حالی بود که رکورد ایران پیش از این متعلق به سعید آشتیانی با رکورد ۲ دقیقه و ۵ ثانیه ۹۶ صدم ثانیه بود و سهران آن را ۹ صدم ثانیه ارتقاء داد و بنام خود ثبت کرد. سهران همچنین در ماده ۵۰ متر آزاد نیز با رکورد ۲۳:۴۷ در رده پانزدهم ایستاد.

متین سهران در دسته سوم ماده ۲۰۰ متر آزاد نیز با رکورد یک دقیقه و پنجاه و سه ثانیه و پنجاه و هفت صدم ثانیه (۱:۵۳:۵۷) در رده ششم ایستاد و فینالیست نشد. او در پایان این مرحله در رده بیستم قرار گرفت.

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

هومر عباسی در پایان مرحله گروهی ماده ۱۰۰ متر کرال پشت، زمان ۵۸ ثانیه و ۲۰ صدم ثانیه را ثبت کرد و هجدهم شد تا دیگر نماینده ایران از صعود به مرحله فینال بازبماند.

شناگر ایران در بخش ۵۰ متر کرال پشت هم پانزدهم شد. این شناگر ایران با ثبت زمان ۲۶.۳۲ ثانیه در رده چهارم گروه خود قرار گرفت و به فینال نرسید و در رده‌بندی پایانی در جایگاه پانزدهم قرار گرفت.  

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

همچنین سامیار عبدلی در پایان مرحله گروهی ماده ۱۰۰ متر آزاد، زمان ۵۰ ثانیه و ۹۲ ثانیه را ثبت کرد و شانزدهم شد. عبدلی نیز از صعود به مرحله فینال بازماند. عبدلی همچنین در  ماده ۵۰ متر آزاد با رکورد ۲۲:۸۰ در رده دهم قرار گرفت و ضمن جابجایی رکورد ملی، رزرو فینال شد.

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

مهرشاد افقری نماینده شنای ایران در ماده ۱۰۰ متر پروانه نیز در رده سیزدهم ایستاد.  افقری در دسته خودش با رکورد ۵۳ ثانیه و ۶۱ صدم ثانیه در رده هفتم ایستاد و در مجموع نیز در رده سیزدهم قرار گرفت. ۲۹ شناگر در این ماده حضور داشتند.

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

گومر دیلانچیان، سرمربی تیم ملی شنا، پس از نتایج ملی‌پوشان شنا با اشاره به اینکه متاسفانه در شنا شانس مدال‌آوری نداریم و جزو رشته‌هایی هستیم که قرار بود به بازی‌های آسیایی اعزام نشود و برای توسعه و پیشرفت تیم اعزام شد، گفت: این شناگران اولین‌بار است که در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کنند و امیدوارم با دید حمایتی دوره بعد مدال کسب کنیم که البته دور از دسترس نیست اما نیاز به حمایت داریم. ما رقیبان خوبی از هنگ کنگ، چین و کره داریم که از نمایندگان خوبی برخوردارند که در جهان رکورددار هستند. اگر در آسیا مقام کسب کنیم در جهان نیز می‌توانیم به این موفقیت برسیم و این نشان می‌دهد که سطح شنای آسیا بالاست.

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

عملکرد شنا نسبت به جاکارتا

ملی پوشان شنای ایران در دور قبل از بازی‌های آسیایی موفق به جابجایی دو رکورد ملی در ماده‌های ۱۰۰ متر و ۴ در ۱۰۰ متر آزاد شدند. در دور قبل رکورد ماده ۴ در ۱۰۰ متر آزاد تیمی پس از سال ۲۰۰۹ جابجا شد و در این دوره از بازی های آسیایی با توجه به آسیب‌دیدگی یکی از شناگران کرال سینه و عدم اعزام این شناگر، در ماده آزاد تیمی شرکت نکردیم.

با توجه به رکوردی که ملی‌پوشان شنای ایران در بازی‌های کشور های اسلامی ترکیه به ثبت رسانده بودند اگر در این مسابقات همانگونه به آب می‌زدند و آن رکورد را دوباره تکرار می‌کردند، می‌توانستند با نتیجه به دست آمده در این دور از مسابقات در جایگاه هفتم قرار گیرند.  

شناگران ایران در این دوره از بازی‌های آسیایی هانگژو موفق شدند در دو ماده رکورد شکنی کنند که ابتدا متین سهران موفق شد در ماده ۲۰۰ متر مختلط انفرادی رکورد ایران را که در سال ۲۰۰۹ به ثبت رسیده بود، جابجا کند. در ادامه سامیار عبدلی در ماده ۵۰ متر آزاد موفق شد بار دیگر رکورد این ماده را جابجا کند و با زمان ۲۲.۸۰ در جایگاه دهم قرار گیرد. این درحالی است که نماینده ایران در دور گذشته این مسابقات با زمان ۲۳.۱۱ در رتبه نوزدهم ایستاده بود.

در ماده ۱۰۰ متر آزاد سینا غلامپور دور قبل مسابقات با زمان ۵۱.۰۶ رکورد این ماده را جابجا کرده و در جایگاه ۲۲ قرار گرفته بود اما در این دوره از مسابقات سامیار عبدلی با زمان ۵۰.۹۲ در جایگاه ۱۶ قرار گرفت.  در ماده ۵۰ متر پروانه نیز در دور قبلی در جایگاه ۲۰ قرار گرفتیم و در این دوره نوزدهم شدیم. همچنین در ماده ۱۰۰ متر پروانه نیز در دور قبلی هفدهم شدیم و در این دوره از بازی‌ها به مقام سیزدهم دست یافتیم.  

در مجموع با توجه به عملکرد شناگران چینی در این دوره از بازی‌های آسیای و رکورد شناگر این کشور در ماده ۱۰۰ متر آزاد که کمتر از ۴۷ ثانیه شنا کرد (در این ماده پیش از این چهار شناگر از کشور های آمریکا، برزیل، رومانی و فرانسه کمتر از ۴۷ ثانیه شناکرده‌اند)، نشان از پیشرفت این کشور در سطح جهانی دارد و بدون شک با این رویه کار دیگر کشورهای قاره کهن برای کسب مدال در شنا سخت‌تر خواهد شد.

شیرجه

سید محمد مقدسی نماینده شیرجه ایران در تخته یک متر انفرادی در پایان ۶ دور با امتیاز ۲۳۰.۸۰ در رده یازدهم ایستاد؛ در این ماده ۱۴ ورزشکار حضور داشتند که دو نماینده چین و نماینده کره در رده‌های اول تا سوم ایستادند. او در تخته سه متر انفرادی نیز در پایان راند ششم امتیاز ۲۶۲.۸۵ را ثبت کرد و بین ۱۷ شیرجه‌رو در جایگاه چهاردهم قرار گرفت. در پایان دور مقدماتی ۱۲ ورزشکار راهی فینال شدند و شیرجه‌رو قزاقستان به همراه مقدسی که به ترتیب سیزدهم و چهاردهم شدند، در لیست رزرو قرار گرفتند.

نماینده شیرجه ایران در فینال تخته ۱۰ متر بازی‌های آسیایی هم دهم شد؛ مقدسی که دور مقدماتی در جایگاه دهم ایستاد و به فینال رسید، در این مرحله و در پایان ۶ راند، امتیاز ۲۸۰.۹۰ را ثبت کرد و بین ۱۲ نفر، دهم شد.  

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

عملکرد شیرجه نسبت به جاکارتا

در بازی‌های آسیایی جاکارتا شیرجه ایران دو نماینده داشت؛ مجتبی ولی‌پور و شهنام نظرپور دو شیرجه‌رو ایران بودند که در چهار رشته تخته سه متر هماهنگ، سکوی ۱۰ متر هماهنگ، تخته یک متر انفرادی (مجتبی ولی پور) و تخته سه متر انفرادی (مجتبی ولی‌پور) به مصاف حریفان خود رفتند و مجتبی ولی‌پور در تخته یک متر انفرادی توانست با کسب رتبه نهم دور مقدماتی راهی فینال شود و در فینال هشتم شود. شهنام نظرپور و مجتبی ولی‌پور دو نماینده شیرجه ایران در تخته ۱۰ متر هماهنگ نیز با کسب مجموع ۳۱۸٫۰۶ امتیاز ششم شدند.  

اما در این دوره از بازی های آسیایی که در هانگژو چین برگزار شد، شیرجه ایران تنها یک نماینده داشت و سید محمد مقدسی در سه رشته تخته یک متر انفرادی، تخته سه متر انفرادی و سکوی ۱۰ متر به رقابت پرداخت. او توانست در شیرجه سکو ۱۰ متر با کسب مجموع ۲۵۰٫۸۰ امتیاز در جایگاه دهم قرار گیرد و جواز حضور در فینال این رشته را کسب کند و در نهایت در فینال این رشته دهم شد و به کار خود پایان داد.

واترپلو

تیم ملی ایران در نخستین بازی خود از دور گروهی بازی‌های آسیایی هانگژو مقابل تیم ملی کره‌جنوبی به پیروزی قاطع دست یافت و شاگردان مهدی پنام‌تاش در این دیدار  با نتیجه ۱۵ بر ۴ حریف خود را شکست دادند تا کار خود در این رقابت‌ها را با پیروزی آغاز کنند. تیم ملی در دومین دیدارش نیز به مصاف تایلند رفت و با نتیجه ۲۶ بر ۷ به پیروزی دست یافت اما ملی‌پوشان در آخرین دیدار دور گروهی خود در بازی‌های آسیایی هانگژو مقابل چین با نتیجه ۱۵ بر ۷ شکست خورد.  

تیم ملی واترپلوی ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی بازی‌های آسیایی هانگژو مقابل سنگاپور به پیروزی رسید و در مجموع چهار کوارتر با نتیجه ۱۳ بر ۶ حریف خود را شکست داد و به نیمه‌نهایی صعود کرد اما در این مرحله ملی‌پوشان واترپلوی ایران با شکست مقابل ژاپن از صعود به نیمه‌نهایی بازی‌های آسیایی بازماندند؛  شاگردان مهدی پنام‌تاش در مجموع چهار کوارتر با نتیجه ۱۸ بر ۱۱ شکست خوردند و از صعود به فینال بازماندند تا به این ترتیب همانند دوره قبل راهی مرحله رده‌بندی شوند و برای کسب بزنز تلاش کنند.  

در دیدار رده‌بندی نیز تیم ملی واترپلوی ایران با شکست مقابل قزاقستان از کسب مدال برنز بازی‌های آسیایی بازماند. بازی در مجموع چهار کوارتر با تساوی ۷ بر ۷ تمام و کار به ضربات پنالتی کشیده شد و تیم ایران از پنج پنالتی خود، دو ضربه را وارد دروازده کرد و سه پنالتی دیگر را از دست داد و در مقابل، قزاقستان چهار پنالتی زد که سه گل به ثمر رساند و پیروز شد.

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

حواشی تیم‌ملی واترپلو قبل‌ از بازی‌های آسیایی هانگژو

تیم ملی واترپلوی ایران که در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا موفق شد پس از ۴۴ سال مدال برنز را کسب کرده و تاریخ‌سازی کند در بازی‌های آسیایی هانگژو با بدشانسی هر چه تمام‌تر در ضربات‌ پنالتی مقابل قزاقستان باخت و دستش از مدال کوتاه ماند و نتوانست جایگاه قبلی خود را حفظ کند، اتفاقی که هضم آن برای ملی‌پوشان و کادر فنی تیم‌ملی خیلی گران تمام شد.

تیم‌ملی واترپلوی ایران قبل از اعزام به بازی‌های آسیایی هانگژو درگیر حاشیه‌ای عجیب شد، مسئله‌ای که در نهایت تاثیر خود را بر شاکله تیم‌ گذاشت و در روند آماده‌سازی و هماهنگی ملی‌پوشان بی‌تاثیر نبود، اقدامی که در نهایت حتی باعث شد دو بازیکن تیم‌ملی واترپلوی ایران که یکی از آن‌ها کاپیتان تیم‌ملی بود و سابقه حضور در دوره قبل بازی‌های آسیایی را داشتند، واترپلوی ایران را در بازی‌های آسیایی هانگژو همراهی نکنند.  

ماجرا از آن‌جایی آغاز شد که بیانیه‌ای منتشر شد که نام هشت ملی‌پوش واترپلو در آن به چشم می‌خورد؛ در این بیانیه اعلام شده بود: ارشیا الماسی، حامد ملک‌خانبانان، پیمان اسدی، سهیل رستمیان، امین قویدل، امیرحسین کیهانی، مهدی یزدانخواه و امیر حسین رهبر با توجه به فراهم نبودن شرایط از همراهی تیم‌ملی در بازی‌های آسیایی انصراف می‌دهند.  زمان چندانی نگذشت که چهار بازیکن با تغییر نظر خود به جمع تیم‌ملی اضافه شدند. ارشیا الماسی، مهدی یزدانخواه، امیر حسین رهبر و امین قویدل چهار ملی پوشی بودند که به جمع تیم‌ملی واترپلوی ایران پیوستند تا تمرینات خود را دنبال کنند. این پایان ماجرا نبود و چند هفته بعد هم دو بازیکن دیگر به نام‌های پیمان اسدی و سهیل رستمیان با تغییر نظر خود به جمع ملی‌پوشان واترپلو ایران اضافه شدند تا در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشند.

خودزنی و بدشانسی واترپلو، فاصله شنا و شیرجه از مدال

شاید بتوان یکی از اصلی‌ترین موانع پیش‌روی تیم‌ملی واترپلوی ایران در بازی‌های آسیایی را همین عصیان برخی ملی‌پوشان به دفاع از الکساندر چیریچ صربستانی سرمربی سابق تیم‌ملی واترپلو دانست؛ شاید اگر بازیکنان با حضور مهدی پنام‌تاش سرمربی جدید تیم‌ملی واترپلو راحت‌تر کنار می‌آمدند و شرایط را برای حضور یک تیم‌ متحد در این دوره‌ از رقابت‌ها بهتر فراهم می‌کردند تیم ملی نیز با آماده‌سازی و هماهنگی هر چه بیشتر عازم هانگژو می‌شد.

تیم‌ملی واترپلوی ایران در اکثر دیدارهای خود در بازی‌های آسیایی هانگژو نمایش خوبی داشت و حتی مقابل ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی هر چند با نتیجه ۱۸ بر ۱۱ بازی را واگذار کرد اما عملکرد مطلوبی داشت. تنها نمایش ضعیف شاگردان مهدی پنام‌تاش مقابل چین در مرحله گروهی رقم خورد، دیداری که به طور حتم نقطه عطف مسیر ملی‌پوشان واترپلوی ایران بود و اگر آن‌ها می‌توانستند مقابل چین به برتری دست یابند تا فینال مسابقات به ژاپن قدرت مطلق واترپلو آسیا نمی‌خوردند و شانس حضور آن‌ها در فینال بازی‌های آسیایی چند برابر می‌شد.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا