ترخیص کار گمرک کیست و وظایف آن چیست؟

آفتاب‌‌نیوز :

گمرک مهمترین نقطه ورود کالا به کشور است و به همین دلیل سخت گیری‌های زیاد و فیلتر‌های گوناگون برای جلوگیری از قاچاق در آن وجود دارد. در صورتی که شما فرایند ترخیص کالا را به خوبی ندانید و کوچکترین اشتباهی مرتکب شوید ممکن است خسارت‌های زیادی به خود وارد کنید. یکی از مشکلاتی که معمولاً تاجران تازه کار در گمرک با آن مواجه می‌شوند انجام کند فرایند ترخیص کالا است. این اتفاق باعث خسارت دیدن محموله‌های تاجران و کاهش ارزش واردات آن‌ها می‌شود. بهتر است صاحبان کالا به جای اینکه خودشان مراحل را دنبال کنند، شماره ترخیص کار گمرک با تجربه و معتبر مانند شرکت بازرگانی اورانوس را پیدا کنند و از آن‌ها کمک بگیرند.

ترخیص کار گمرک چگونه باید باشد؟

ترخیص کار گمرک باید ویژگی‌های مختلفی داشته باشد تا بتوان به او اعتماد کرد. مهمترین ویژگی‌هایی که یک ترخیص کار برای فعالیت در گمرک نیاز دارد عبارتند از:

  • کارت بازرگانی: زمانی که می‌خواهید به ترخیص کار گمرک اعتماد کنید، اولین چیزی که باید از او مطالبه نمایید، داشتن کارت بازرگانی است. این کارت اعتبار یک ترخیص کار را نشان می‌دهد. کسی که می‌خواهد کارت بازرگانی کشور ما را دریافت کند باید ۳۵ سال داشته باشد و تبعه ایران محسوب شود. هیچگونه سوء سابقه‌ای نباید داشته باشد و در مشاغل دولتی هم استخدام نشده باشد. همچنین طبیعتاً او باید آزمون کارت بازرگانی را با موفقیت پشت سر بگذارد.
  • ارتباط: اولین چیزی که یک ترخیص کار برای موفقیت به آن نیاز دارد، قدرت ارتباط گیری با تاجران و فعالین اقتصادی است. از طرفی او باید توانایی ارتباط گیری مناسب در اداره گمرک را داشته باشد و مجوز‌های لازم برای صادرات و واردات را به سرعت دریافت کند تا به کالا‌ها و محموله تاجر آسیب کمتری وارد شود.
  • قانون: یکی از وظایف مشخص و ابتدایی هر ترخیص کار، آگاهی و آشنایی او نسبت به قوانین و به روزرسانی آن‌ها است. ترخیص کاری می‌تواند برای شما فرایند را به سرعت و با کمترین هزینه پشت سر بگذارد که بر قانون گمرک و تبصره‌های آن تسلط کامل داشته باشد. قانون گمرک به طور مداوم ممکن است تغییر کند و ترخیص کار باید همیشه خود را با آن تطبیق دهد.
  • اعتماد: ترخیص کار باید بتواند اعتماد صاحبان محموله را جلب کند. او باید صداقت داشته باشد و شرایط خروج محموله از گمرک را به طور کامل به اطلاعات مالک محموله برساند. زمانی او می‌تواند اعتماد صاحبان محموله را جلب کند که امانت دار باشد و در امانت خیانت نکند.

ترخیص کار گمرک کیست و وظایف آن چیست؟

وظایف یک ترخیص کار چیست؟

ترخیص کار گمرک وظایف گوناگونی برعهده دارد. البته اصلی‌ترین و مهمترین وظیفه او که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، سرعت بخشیدن به فرآیند ترخیص است. هرچه سرعت فرآیند ترخیص بیشتر باشد زمان و هزینه برای صاحب کار کمتر مصرف می‌شود. اولین چیزی که ترخیص کار باید به دنبال آن باشد به دست آوردن مجوز ثبت سفارش واردات است. این مجوز برای ورود هر چیزی به کشور ضروری است و قانون هم به طور مشخص آن را اعلام کرده است. هیچ کس نمی‌تواند بدون داشتن این مجوز، کالایی را وارد کشور کند. البته بسیاری از کالا‌ها علاوه بر مجوز ثبت سفارش واردات نیاز به مجوز‌های دیگری هم دارند که ترخیص کار ماهر طبیعتاً آن‌ها را می‌شناسد و می‌داند که چه محموله‌هایی نیاز به مجوز‌های جانبی دارند.

مثلا اگر شما بخواهید مواد غذایی وارد کشور کنید طبیعتاً باید از سازمان غذا و دارو مجوز داشته باشید. کسی که برای اولین بار در زمینه واردات فعالیت می‌کند قطعاً از این موضوع آگاهی ندارد و زمان زیادی را باید برای کسب مجوز از این سازمان صرف کند. این در حالی است که یک ترخیص کار با تجربه و ماهر در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه محصول را وارد کشور خواهد کرد. برای اینکه فرایند‌های مربوط به ترخیص کالا به طور کامل انجام شود صاحب بار باید تمام مدارک مربوط به محموله را در اختیار ترخیص کار قرار دهد.

چگونه یک ترخیص کار گمرک باتجربه و ماهر پیدا کنیم؟

پیدا کردن یک ترخیص کار گمرک با ویژگی‌هایی که قبلاً بیان کردیم آنقدر هم ساده نیست. در واقع کسی که تمام ویژگی‌ها را در حد ایده آل داشته باشد به سختی پیدا خواهد شد. بسیاری از ترخیص کاران فعلی با تجربه هستند، اما با قوانین جدید آشنایی کامل ندارد و این مشکل ساز خواهد شد. از طرفی افرادی که با قوانین جدید آگاهی دارند ممکن است تجربه کافی برای ارتباط گیری با اداره گمرک را نداشته باشند. یکی از مهمترین عوامل انتخاب یک ترخیص کار هم همانگونه که گفتیم اعتماد متقابل بین طرفین است. خیلی سخت است که انسان محموله تجاری خود را به کسی بسپارد که نسبت به او شناخت خاصی ندارد و ممکن است در این کار دچار ضرر و زیان شود.

در چنین شرایطی بهترین کار این است که شما به شرکت‌های معتبری که در زمینه بازرگانی و واردات و صادرات فعالیت دارند اعتماد کنید. اعتبار سنجی شرکت‌ها آسانتر از اعتبارسنجی افراد است. طبیعتاً شرکت‌های بزرگ هر کسی را به عنوان کارشناس ترخیص کالا به شما معرفی نمی‌کنند و بهترین‌ها را در اختیار شما می‌گذارند. یکی از معروفترین شرکت‌هایی که در این زمینه فعالیت دارند و می‌توانیم آن را به شما معرفی کنیم شرکت بازرگانی اورانوس bazarganioranos.com است. این شرکت ترخیص کار رسمی گمرک را به شما معرفی می‌کند. از طرفی تمامی خدمات مرتبط با ترخیص کالا از گمرک در این شرکت به شما ارائه می‌شود. شرکت اورانوس محموله را به سلامت از گمرک عبور می‌دهد و آن را در کوتاهترین زمان و با کمترین هزینه تحویل شما خواهد داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا