مشاهده یک قلاده پلنگ و گله ۶ راسی گورخر ایرانی در پارک ملی توران


ایسنا/سمنان مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان از مشاهده یک قلاده پلنگ ایرانی در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود این استان خبر داد.

بهرامعلی ظاهری در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: این پلنگ ایرانی توسط محیط بانان اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان و حین گشت زنی مشاهده و رویت شده است.

وی از تصویربرداری از این پلنگ زیبای ایرانی در پارک ملی توران خبر داد و افزود: مأمورین اجرایی پارک ملی توران در حین ماموریت های روزانه خود، ضمن گشت و کنترل منطقه موفق به مشاهده و تصویربرداری از یک قلاده پلنگ زیبای ایرانی شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان همچنین از مشاهده یک گله ۶ راسی گورخر ایرانی در مناطقی از همین پارک در روز قبلی آن خبر داد و تصریح کرد: محیط بانان این پارک حین گشت زنی سه گورخر ماده و سه کره تازه متولد شده در پارک ملی توران را مشاهده کردند.

وی از تصویر برداری از این خانواده گور ایرانی خبر داد و گفت: پارک ملی توران نه تنها مهمترین زیستگاه گور ایرانی در کشور بلکه مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در جهان است.

وی ادامه داد: این پارک ملی از تنوع جانوری بسیار متنوعی برخوردار است خاطرنشان کرد: مجموعه توران با مساحت یک میلیون و ۴۶۴ هزار و. ۹۹۲ هکتار بعد از پناهگاه حیات وحش نایبندان دومین منطقه بزرگ تحت حفاظت سازمان محیط زیست است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یادآوری کرد: مجموعه توران از سه قسمت پارک ملی. پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده تشکیل شده‌است که پارک ملی ۸درصد، پناهگاه حیات وحش ۱۷درصد و منطقه حفاظت شده ۷۵درصد از کل مساحت آن را تشکیل می‌دهد.

به گزارش ایسنا زیستگاه توراندر سال ۱۳۵۱ به عنوان منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست در آمد و در سال ۱۳۵۵ قسمتی از ان به عنوان پناهگاه حیات وحش انتخاب در همان سال مجموعه توران از طرف یونسکو عنوان ذخیرگاه زیست کره را نیز دریافت کرد سپس در سال ۱۳۸۱ قسمتهای مرکزی این مجموعه به پارک ملی ارتقا یافت. تاکنون ۴۱ گونه پستاندار، ۱۶۷ گونه پرنده و ۴۲ گونه خزنده و ۲ گونه دوزیست در این مجموعه شناسایی شده‌اند.
انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا