برنامه آینده چین برای مراقبت از سالمندان


خبرگزاری رسمی چین، شینهوا در گزارشی اعلام کرد که مقامات این کشور در جدیدترین گام با هدف پیشگیری از بحران جمعیت‌شناختی، دستورالعملی را برای همه استان‌ها صادر کرده‌اند تا براساس آن یک «سیستم جامع مراقبت از سالمندان» تا سال ۲۰۲۵ میلادی ایجاد کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، با توجه به رکود جمعیتی در چین، مراقبت از سالمندان در این کشور به بحرانی جدید تبدیل شده است.

مقامات چین منابعی را بسیج کرده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که با افزایش میانگین سن جامعه، از گروه‌های سنیِ آسیب‌پذیرتر مراقبت می‌شود.

در سال ۲۰۲۰ میلادی، شهروندان ۶۵ ساله و بالاتر، ۱۳.۵ درصد از جمعیت چین را تشکیل می‌دادند، در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۰ میلادی، ۸.۸۷ درصد ثبت شده بود.

خبرگزاری شینهوا در این باره گزارش کرد: ترویج ساخت سیستم خدمات اولیه مراقبت از سالمندان یک وظیفه مهم برای اجرای استراتژی ملی پاسخگویی فعال به پیری جمعیت و دستیابی به یکسان‌سازی خدمات عمومی اساسی است.

شینهوا همچنین گزارش داده که این رهنمودها از همه استان‌های چین می‌خواهد تا فهرستی از خدمات اولیه مراقبت از سالمندان را بر اساس عواملی مانند سطح توسعه اقتصادی و اجتماعی و وضعیت مالی اجرا کنند.

این خدمات شامل کمک‌های مادی، پرستاری و مراقبت است و در عین حال همه استان‌ها باید خدمات ملاقات و مراقبت را برای سالمندانی که به تنهایی زندگی می‌کنند و برای خانواده‌های دارای مشکلات مالی، ارائه دهند.

سیاست تک فرزندی چین در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۵ میلادی به این معناست که انتظار می‌رود تعداد خانواده‌هایی که از جمعیت سالخورده حمایت می‌کنند، کمتر باشد و در نتیجه شمار فزاینده‌ای از سالمندان در این کشور به تنهایی زندگی می‌کنند.

کمیسیون ملی بهداشت چین پیش‌بینی می‌کند که جمعیت افراد ۶۰ سال به بالا در این کشور از ۲۸۰ میلیون نفر در حال حاضر به ۴۰۰ میلیون نفر تا سال ۲۰۳۵ میلادی افزایش یابد.

به موجب این طرح مراکز جدید مراقبت از سالمندان ساخته شده مطابق با استانداردهای دولتی اداره خواهند شد، در حالی که تسهیلات قدیمی‌تر نیز برای ایجاد یک «محیط امن و راحت» بازسازی خواهند شد.

انتهای پیام

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا