نتایج تحقيقی جديد: اشعه دستگاه‌های خشک‌کن ناخن می‌تواند موجب بروز سرطان‌ شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعه جدید نشان داد که اشعه یو وی (UV) ساطع شده از دستگاه‌های خشک‌کن‌‌ که برای خشک کردن لاک و ژل مانیکور ناخن استفاده می‌شود می‌تواند به دی‌ان‌ای (DNA) انسان آسیب برساند و باعث جهش در سلول‌ها شود.

مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سن دیگو نشان داد که تشعشعات فرابنفش (یو وی) ساطع شده از خشک‌کن‌های ناخن با ایجاد جهش دائمی در سلول‌های انسانی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

محققان در این مطالعه که نتایج آن در مجله علمی نیچر (Nature) منتشر شده است، برای ارزیابی میزان آسیب به دی‌ان‌ای و جهش در سلول‌ها ، تعدادی سلول‌ جدا شده از انسان و موش را زیر تابش اشعه یو وی ساطع شده از خشک‌کن ناخن قرار دادند و متوجه شدند تابش این اشعه به مدت ۲۰ دقیقه باعث مرگ ۲۰ تا ۳۰ درصدی سلول شده است. در ادامه آن‌ها دریافتند که اگر این کار را سه بار متوالی انجام دهند موجب مرگ ۶۵ تا ۷۰ درصدی سلول می‌شود.

هرچند پیش از این نیز مطالعات علمی بی‌شماری نشان از آن داشت که اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث آسیب پوستی و افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست شود و آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان، اشعه یو وی ای (UVA) با پهنای باند بالا (۳۱۵-۴۰۰ نانومتر) را سرطان‌زا اعلام کرده است اما همچنان در بسیاری محصولات تجاری مانند دستگاه سولاریوم و خشک‌کن‌های ناخن یو وی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع: یورونیوز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا