باستان‌شناسان مصر شهری از دوران روم باستان را «به طور کامل» از دل خاک بیرون کشیدند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

باستان شناسان مصری روز سه شنبه ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ اعلام کردند که موفق شدند در قلب شهر الاقصر در جنوب مصر یک «شهر مسکونی متعلق به دوران روم باستان را به صورت کامل» از دل زمین بیرون بیاورند. این شهر مسکونی متعلق به ۱۸۰۰ سال پیش است.

به گفته مصطفی وزیری رئیس شورای عالی میراث باستانی مصر، این شهر که قدمت آن به قرون دوم و سوم میلادی می‌رسد، «قدیمی ترین و مهم‌ترین» کاوشی است که در ساحل شرقی الاقصر یافت شده است.

وزیری در بیانیه‌ای گفت که باستان‌شناسان «تعدادی منزل مسکونی» و همچنین «دو برج کبوتر» که برای نگهداری از پرنده‌ها استفاده می‌شده است بعلاوه «چند کارگاه آهنگری» را از زیر زمین بیرون آورده‌اند.

در داخل این کارگاه‌ها، باستان‌شناسان با اقلامی همچون کوزه، ابزارآلات و «سکه‌های رومی از جنس برنز و مس» روبرو شدند.

چرا این یافته باستان‌شناسی در نوع خود بی‌نظیر است؟

پیدا شدن چنین شهر مسکونی با این مشخصات یک پدیده نادر در مصر به حساب می‌آید. چرا که اغلب کاوش‌های پیشین از جمله در کرانه غربی الاقصر (معروف به دره پادشاهان و ملکه‌ها) معمولا معبد و مقبره‌ بوده است تا اینکه یک شهر مسکونی به طور سالم باشد.

مقامات مصری در ماه آوریل ۲۰۲۱ از کشف یک «شهر طلایی گمشده» در کرانه غربی الاقصر متعلق به سه هزار سال پیش خبر دادند و تیم‌های باستان شناسی از آن به عنوان «بزرگترین» شهر باستانی کشف شده در مصر یاد کرده بودند.

مصر در سال های اخیر از چندین اکتشاف باستان شناسی بزرگ پرده برداری کرده است.

باستان‌شناسان مصر شهری از دوران روم باستان را «به طور کامل» از دل خاک بیرون کشیدندشهر مسکونی تازه تفحص شده در الاقصر مصر به تاریخ ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳AFP

بسیاری از منتقدان معتقدند که اعلام این حجم انبوه کاوش‌ها از آن جهت است که توجه رسانه‌ها به این کشور معطوف گردد؛ چرا که مصر با وجود ناآرامی سیاسی در داخل و شرایط قرنطینه‌های جهانی در زمان شیوع ویروس کووید-۱۹ با رکود در صنعت گردشگری خود مواجه شد و هم اکنون تلاش می‌کند تا به دنبال احیای این منبع درآمد ارزی باشد.

دولت مصر قصد دارد با سرمایه‌گذاری در این حوزه تا سال ۲۰۲۸ میلادی به هدف بلندپروازانه جذب ۳۰ میلیون گردشگر خارجی دست یابد. یکی از این مشوق‌ها افتتاح موزه بزرگ مصر در جلوی «هرم بزرگ جیزه» است که سال‌ها گردشگران مشتاق را چشم به راه گذاشته است. تا پیش از شیوع همه‌گیری کرونا سالانه تنها ۱۳ میلیون گردشگر در سال از مصر بازدید می‌کردند.

مصر با دارا بودن بیش از ۱۰۴ میلیون نفر جمعیت در حال حاضر دست به گریبان یک بحران اقتصادی شدید است. صنعت گردشگری در این کشور آفریقایی ۱۰ درصد از سهم تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده و باعث اشتغال‌زایی حدود دو میلیون نفر شده است.

منبع: یورونیوز

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا