۴۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری‌اند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با اشاره به اینکه از بروز ۴۰ درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد، افزود: شایع ترین سرطان‌ها در استان البرز به ترتیب سرطان پستان، پروستات، کولورکتال (روده بزرگ)، معده و پوست (غیرملانوما) است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی البرز، دکتر شهرام صیادی روز چهارشنبه پنجم بهمن، با اشاره به آغاز پویش ملی و هفته پیشگیری از سرطان گفت: سرطان در حال حاضر به عنوان دومین علت مرگ و میر اکثر جوامع مطرح است. براساس گزارش سیمای سرطان در سال ۱۳۹۷ بروز سرطان در کشور و استان البرز به ترتیب ۱۷۳ در ۱۰۰ هزار نفر و۱۸۳ در ۱۰۰ هزار نفر بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی البرز با بیان اینکه در سال های اخیر میزان بروز سرطان افزایش یافته است خاطر نشان کرد: افزایش بروز سرطان علل مختلفی دارد که از مهمترین علت می توان به تغییر سبک زندگی، افزایش سالمندی و افزایش عوامل خطر محیطی مثل آلودگی هوا، چاقی، زندگی کم تحرک، مصرف کم میوه و سبزی در رژیم غذایی، مصرف سیگار، قلیان و الکل و عوامل رفتاری مستعد کننده بروز سرطان، اشاره کرد.

دکتر صیادی با اشاره به اینکه از بروز ۴۰ درصد سرطان‌ها می‌توان پیشگیری کرد، افزود: برای پیشگیری از سرطان، آموزش عموم مردم از نظر اصلاح سبک زندگی، گسترش ورزش‌های همگانی، نظارت بر آلاینده‌های محیطی، انجام غربالگری و تشخیص زودهنگام سرطان‌های شایع توصیه می‌شود.

وی با اشاره به پویش ملی و هفته پیشگیری از سرطان در کشور که از ۷ لغایت بهمن ۱۵ ماه آغاز می‌شود خاطرنشان کرد: شعار پویش ملی امسال ” فاصله ها را کم کنیم” یعنی فاصله را از نظر تشخیص و مراقبت کم کنیم. هدف از برنامه های این هفته افزایش آگاهی و جلب مشارکت مردم در خصوص قابل پیشگیری بودن سرطان و شیوه های آن، اصلاح باورهای نادرست مردم در خصوص بیماری سرطان از جمله درمان پذیر نبودن آن و جلب مشارکت سیاستگذاران در کنترل عوامل خطر سرطان است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت در سطح استان البرز کلیه خدمات مشاوره ای و غربالگری سرطان ها را از جمله اقدامات مهم پیشگیری از این بیماری در خصوص اصلاح سبک زندگی به کلیه گروه های سنی ارائه می کند.

وی افزود: خدمات تشخیص زودهنگام سرطان های روده بزرگ، سینه و گردن رحم برای گروه هدف ۳۰ سال به بالا به صورت رایگان در مراکز بهداشتی تحت پوشش دانشگاه انجام می شود. در ۹ ماه سال ۱۴۰۱ مراقبین سلامت ۴۱ هزار نفر از مردان و زنان بالای ۵۰ تا ۷۰ سال را از نظر سرطان روده بزرگ غربالگری کردند و ۱۳۴ هزار خانم ۳۰ تا ۶۹ سال از نظر سرطان پستان بررسی شدند و ۱۱۰ هزار خانم ۳۰ تا ۵۹ سال از نظر سرطان دهانه رحم غربالگری شدند.

رئیس دانشگاه در پایان توصیه کرد: مردم شریف استان در تمامی گروه های سنی می توانند با مراجعه به نزدیک ترین پایگاه و مرکز بهداشت محل سکونت خود از خدمات رایگان مشاوره ای و غربالگری این مراکز در پیشگیری از انواع بیماری ها به ویژه سرطان ها بهره مند شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا