پنج نشانه ساده و مهم از سرطان‌های پنهان

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سرطان دومین علت شایع مرگ و میر بعد از بیماری قلبی است. مهم‌ترین اقدام برای بیماران سرطانی، غربالگری به موقع است. هدف غربالگری سرطان، تشخیص و یافتن سرطان قبل از ظاهر شدن علائم آن است؛ زمانی که تومور هنوز کوچک و رشدنیافته است، شانس درمان در بالاترین حد خود قرار دارد.

 

 سرطان‌ را می‌توان با غربالگری تشخیص داد. برخی سرطان‌ها در چکاپ‌ها و معاینات رایج و معمول تشخیص داده می‌شوند؛ به طوری که پزشک در حین معاینه فیزیکی متوجه یک توده یا ضایعه پوستی غیرطبیعی در زیر پوست می‌شود. برخی دیگر از سرطان‌ها نیز بعد از آزمایش‌های خونی خود را نشان می‌دهند.

 

موسسه ملی سرطان پیش‌بینی می‌کند که طی ۱۰ سال آینده حداقل ۱۰ هزار مرگ و میر ناشی از سرطان سینه و روده بزرگ در ایالات متحده رخ خواهد داد که نتیجه عدم انجام منظم ماموگرافی و کولونوسکوپی است.

 

در ادامه پنج نشانه‌ ساده که می‌تواند علامت ابتلا به یک سرطانِ پنهان باشد، به شما معرفی می‌شود که برای اطمینان از سلامتی خود و دیگران باید از آنها آگاه باشید. علاوه بر این، در هر یک از موارد به اهمیت غربالگری در تشخیص سرطان پرداخته می‌شود.

 

۱) دل درد

 

درد در ناحیه شکم ممکن است از علائم «سرطان لوزالمعده» (پانکراس) باشد. به گفته متخصصان، اگرچه سرطان پانکراس جزو سرطان‌های نادر است، اما یک بیماری کشنده با نرخ بقای پایین به شمار می‌آید. متأسفانه در حال حاضر هیچ آزمایش مؤثری برای غربالگری سرطان لوزالمعده وجود ندارد. حتی در مواردی که سرطان زود تشخیص داده شود، میانگین طول عمر بیمار تنها ۳۶ ماه است.

 

 

۲) خستگی

 

خستگی می‌تواند یکی از علائم «سرطان تخمدان» باشد؛ سرطانی که می‌تواند تا قبل از رسیدن به مراحل پیشرفته، پنهان و نهفته باقی بماند. سرطان تخمدان در رتبه پنجم علل مرگ و میر ناشی از سرطان در میان زنان قرار دارد. این سرطان اغلب در زنان پس از یائسگی رخ می‌دهد که به تبع، احتمال آن با افزایش سن بالا می‌رود.

 

به منظور پیشگیری و تشخیص زودهنگام، معاینه سالانه لگن و آگاهی از ریسک‌فاکتورها و علائم سرطان تخمدان را جدی بگیرید.

 

 

۳) خونریزی واژن

 

خونریزی غیرمعمول بعد از رابطه جنسی یا یائسگی، یا در بین قاعدگی‌ها می‌تواند نشانه «سرطان دهانه رحم» باشد. متأسفانه، مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولاً هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد و به همین دلیل است که متخصصان بر انجام آزمایش پاپ اسمیر هر سه تا پنج سال یکبار و معاینه لگنی سالانه تأکید می‌کنند. تست پاپ اسمیر، جزء آزمایش‌های غربالگری است که برای تشخیص سرطان یا شناسایی عواملی که منجر به سرطان دهانه رحم می‌شوند، انجام می‌شود. توصیه می‌شود این آزمایش به صورت مرتب (اغلب سالانه) برای زنان انجام شود.

 

سرطان دهانه رحم در مراحل پیشرفته این علائم را در بر دارد: خونریزی غیرمعمول واژینال، ترشحات خونی واژن، درد در ناحیه لگن یا بخش‌های مجاور.

 

 

۴) وجود خون در مدفوع

 

به گفته کارشناسان، وجود خون در مدفوع می‌تواند نشانه «سرطان روده بزرگ» باشد. متأسفانه بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان روده بزرگ در مراحل اولیه بیماری، هیچ علامتی را مشاهده نمی‌کنند.

 

سرطان کولورکتال در اکثر موارد، از پولیپ‌های روده نشأت می‌گیرد که معمولاً علامت بالینی خاصی در بدن ایجاد نمی‌کنند؛ اما به مرور زمان تبدیل به سرطان می‌شوند. یافتن و برداشتن پولیپ‌ها به پیشگیری از سرطان کولورکتال کمک می‌کند. غربالگری سرطان روده بزرگ برای پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان کولورکتال از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

کولونوسکوپی تست اصلی تشخیص سرطان کولورکتال است. در این روش پزشک با دستگاه باریک و قابل انعطافی به نام کولونوسکوپ که مجهز به نور و دوربین در انتهای آن است کولون و رکتوم بیمار را معاینه می‌کند. کولونوسکوپی در صورت مشاهده خون در مدفوع یا دیگر علائم سرطان کولورکتال انجام می‌شود.

 

۵) سرفه

 

سرفه‌های مزمن می‌تواند نشانه «سرطان ریه» باشد. سرطان ریه نیز از عوامل اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان هم در بین مردان و هم در زنان است. علائم این بیماری در مراحل پیشرفته شامل سرفه مداوم، تنگی نفس، درد قفسه سینه، سرفه خونی و گرفتگی صدا است.

 

غربالگری سرطان ریه برای افراد مسنی که سال‌های طولانی سیگار کشیده‌اند اما نشانه‌ها و علائم سرطان ریه را ندارند، توصیه می‌شود. اگر تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه انجام شود، احتمال درمان بیماری بالا می‌رود.

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا