انجام ۱۵۲۱ مورد عمل پیوند عضو در تبریز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مهر: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: تعداد کل عمل پیوند اعضا انجام شده در تبریز تا امروز یک هزار و ۵۲۱ مورد است که نزدیک به ۳۰ در صد پیوندهای شمال‌غرب کشور را شامل می‌شود.

 

 بهمن نقی‌پور در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: پیوندهای منحصر به فردی در سال گذشته توسط اساتید حاذق دانشگاه انجام شده است که یک مورد پیوند همزمان کبد و پانکراس بوده و دیگری پیوند همزمان کبد و کلیه برای یک نفر و همچنین پیوند زنده به زنده کبد مورد جراحی نادر دیگری بود که در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز برای اولین بار در تبریز صورت گرفت.

 

وی با تشریح اینکه تعداد پیوند عضو در سال ۱۴۰۰ چهل و پنج مورد بوده (۱۹ پیوند کلیه، ۲۳ پیوند کبد و سه پیوند قلب) گفت: در سال ۱۴۰۱ تعداد پیوند ۱۲۲ مورد هست که ۷۳ پیوند کلیه ۴۲ پیوند کبد، ۶ پیوند قلب و یک پیوند پانکراس می‌باشد و بالای ۹۵ درصد پیوندهای انجام شده در تبریز موفقیت‌آمیز بود که آمار بسیار خوبی است.

 

نقی‌پور با اشاره به اینکه در سال ۱۳۸۲ انجام اولین مورد پیوند از فرد مرگ مغزی در مرکز آموزشی درمانی امام رضا (ع) تبریز آغاز شد افزود: هفتاد تا هفتاد و پنج درصد اعضای اهدایی مربوط به تبریز بوده است و بقیه از شهرهای دیگر دریافت شده است که از این تعداد ۱۴ مورد کبد از ارومیه و تهران برای پیوند به این مرکز انتقال یافته است.

 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص پیوند مغز استخوان گفت: مرکز پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی تبریز در دی ماه سال ۱۳۹۴ کار خود را با ۲ تخت فعال شروع کرد و ۲ سال بعد از افتتاح بخش پیوند آلوژن (پیوند از فرد دیگر) هم راه اندازی شد و در حال حاضر این مرکز دارای ۶ تخت فعال و تا به حال تعداد ۹۰ پیوند آلوژن انجام شده است که بیماران در وضعیت خوبی بسر می‌برند.

 

وی در ادامه افزود: امروزه پیوند مغز استخوان درمان قطعی بیش از ۱۰ نوع از انواع بیماری‌ها است که این بیماران بدون انجام پیوند مغز استخوان تنها ۲ یا ۳ ماه فرصت زندگی دارند. علاوه بر تعداد ۹۰ مورد بیمار آلوژن (از دیگری) تعداد ۲۵۵ مورد پیوند اتولوگ (از خود) تحت عمل پیوند قرار گرفته اند که جمعاً تعداد ۳۴۲ مورد پیوند مغز استخوان انجام شده است.

 

نقی‌پور با توصیف اینکه قبلاً بیماران با مشکلات متعدد به بیمارستان شریعتی تهران مراجعه می‌کردند، گفت: در حال حاضر بیش از ۲۰ نفر بیمار کاندید پیوند مغز استخوان در لیست انتظار داریم. تعداد ۳۴۲ پیوند مغز استخوان برای بیماران از سال ۱۳۹۴ در بخش پیوند مغز استخوان مرکز امام رضای تبریز انجام گرفته است. و تنها درسال گذشته تعداد ۶۱ پیوند مغز استخوان برای بیماران در مرکز امام رضای تبریز انجام گرفته است.

 

وی افزود: آخرین متدهای پیوند شامل پیوند هاپلو و پیوند unrelated است که در مراکز محدودی در کشور انجام می‌شود که خوشبختانه امروزه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام می‌شود و بیماران بی نیاز از مراجعه به سایر مراکز هستند و سلول درمانی نیز در این بیماران صورت می‌گیرد.

 

نقی پور در خصوص برنامه‌های پیش روی دانشگاه در حوزه پیوند عضو گفت: دانشگاه علوم پزشکی تبریز در صدد است با افزایش امکانات بیمارستان امام رضا (ع) تبریز و بسترهای عمل پیوند عضو با پذیرش متخصصان در قالب فلوشیپ اعضای پیوندی برای افزایش کادر متخصص و کارآمد بکوشد و تعداد عمل‌های پیوند را ارتقا دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا