همه چیز در مورد مخزن جی آر پی

بسیاری از ما با مخازن و همچنین انواع مختلف آن‌ها آشنایی کاملی داریم. یکی از مهم‌ترین مخازن مورد استفاده در صنایع گوناگون، مخزن جی آر پی نام دارد. این مخزن به دلیل ساختار بسیار خاص و تقویت شده‌ خود توجه بسیاری از کاربران حرفه‌ای را در حوزه‌های مختلف به خود جلب کرده است. مخزن GRP را می‌‌توان در محیط‌های گوناگونی به کار برد. در واقع این امر یکی از مزایای مربوط به مخازن مذکور محسوب می‌شود.

امروزه این مخازن در کشور خودمان به تولید می‌رسند؛ به همین دلیل خیلی راحت می‌‌توانید مخزن مدنظر خود را تهیه و استفاده کنید. مخازن جی آر پی دارای کاربردهای بسیار جذابی هستند. نصب آن‌ها نیز زمان چندانی از شما نمی‌گیرد و عمر مفید بالایی دارند. اگر قصد دارید با این مخازن بسیار کاربردی آشنا شوید، توصیه می‌کنیم ادامه متن را از دست ندهید؛ زیرا قصد داریم در مورد این محصولات فوق‌العاده به طور کامل با شما عزیزان سخن بگوییم.

آشنایی بیشتر با مخازن جی آر پی

مخزن GRP یک نوع مخزن تقویت شده محسوب می‌شود. نام این مخزن خود مخفف ترکیب سه کلمه مختلف GLASS REINFORCED PLASTIC است. این کلمه را می‌توان به معنای پلاستیک تقویت شده با کمک شیشه دانست. همین امر نشان می‌دهد که مخزن جی آر پی دارای چه ساختار خاصی است. این مخازن را با کمک یک سری پنل‌های خاص می‌سازند که با کمک میله‌ها یا فریم‌هایی از استیل در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند.

مخازن جی آر پی مهم‌ترین خواص خود را مدیون به‌کارگیری الیاف شیشه در ساختار خود هستند. این الیاف بی‌نظیر به مخزن کمک می‌کنند حتی در برابر مواد بسیار خورنده نیز از خود مقاومتی عالی نشان دهد؛ به همین دلیل می‌توان این مخازن را به‌منظور نگهداری چنین موادی مورد استفاده قرار داد. جالب است بدانید در مخزن GRP علاوه بر الیاف شیشه، از نوعی رزین صنعتی نیز کمک گرفته می‌شود.

این نوع رزین به نحوی مهندسی شده است که نه‌تنها منجر به کاهش خواص الیاف شیشه نمی‌شود، بلکه باعث می‌شود این الیاف‌ها پیوند بهتری با یکدیگر برقرار کنند. امروزه بهره‌گیری از مخزن GRP در حوزه‌های مختلف صنعت به یک امر کاملاً ضروری تبدیل شده است. این مخازن در حال حاضر کاربردهای گسترده‌ای دارند؛ به همین دلیل می‌توان به‌راحتی آن‌ها را در صنایع گوناگون مشاهده کرد. خوشبختانه استفاده از مخزن جی آر پی در کشور ما نیز افزایش یافته است.

 

 

مهم‌ترین مزایای مخازن جی آر پی

حال که با ساختار کلی مخزن جی آر پی‌ آشنا شده‌ایم بهتر است به بررسی مهم‌ترین مزایای مربوط به این محصولات نیز بپردازیم. همان‌طور که گفته شد، وجود مزایای مختلف موجب شده است از این محصولات در کاربردهای گسترده‌ای استفاده شود. در ادامه به برخی از این مزایا می‌پردازیم.

مقاومت عالی

اولین و مهم‌‌ترین ویژگی یک مخزن GRP،‌ مقاومت عالی محسوب می‌شود. مقاومت عالی یکی از مواردی به شمار می‌آيد که اکثر کارفرمایان به دنبال آن هستند. به‌عنوان‌مثال اگر در حوزه نگهداری اسید‌های مختلف فعالیت می‌کنید قطعاً نیاز به مخزنی دارید که بتواند مقاومت خوبی از خود در برابر این مواد نشان دهد. درحالی‌که اکثر مخازن موجود در بازار دارای مقاومت مناسبی جهت نگهداری این نوع مواد نیستند، ‌ مخازن جی آر پی در این زمینه همراه شما خواهند بود.

این مخازن حتی از نظر مقاومت در برابر ضربات فیزیکی نیز بسیار مناسب محسوب می‌شوند و خریداران آن‌ها می‌توانند خیال کاملاً راحتی از این بابت داشته باشند. شایان‌ذکر است مقاومت مخزن جی آر پی حتی با نصب این محصولات در بدترین شرایط آب‌وهوایی نیز تغییر پیدا نمی‌کند و تضعیف نخواهد شد. حتی در محیط‌های نامناسب از نظر آب‌وهوایی نیز مواردی همچون فریم ساخته شده از استیل به این مخازن کمک می‌‌کند تا به طور کامل در برابر موارد مختلف از خود مقاومتی عالی نشان دهند.

 

 

وزن پایین

علی‌رغم کیفیت و مقاومت بسیار بالای مخزن جی آر پی، این مخازن دارای وزن زیادی نیستند. این مورد نیز از مهم‌ترین مزایایی به شمار می‌آید که تنها آن را می‌توان در مخزن GRP مشاهده کرد. وزن پایین این محصولات نتیجه بهر‌ه‌گیری از الیاف شیشه و رزین صنعتی خاصی است که به آن اشاره کردیم.

طبیعتاً‌ وزن پایین این مخازن بدین معناست که شما می‌توانید آن‌ها را به‌راحتی و بدون هیچ‌گونه مشکل خاصی جابه‌جا کنید. در واقع حتی هزینه مربوط به جابه‌جایی این نوع مخازن نیز نسبت به سایر مخازن موجود در بازار واقعاً به‌صرفه و مناسب به نظر می‌رسد. این تفاوت وزن وقتی بیشتر خودش را نمایان می‌کند که وزن مخزن جی آر پی را با وزن مخازن تماماً فلزی مقایسه کنید.

مونتاژ در محیط مدنظر

لازم نیست مخزن GRP خود را حتماً به‌صورت کامل به محل مدنظر خود انتقال دهید. در واقع این امکان برای کلیه کاربران وجود دارد که قطعاً چنین مخزن‌هایی را به‌صورت جداگانه منتقل کرده و سپس در محل مربوطه آن را مونتاژ کنند. این موضوع شاید در نگاه اول امر بسیار ساده‌ای به نظر برسد؛ اما برای بسیاری از کاربران دارای اهمیت است.

جلوگیری از ورود اشعه‌ UV

اگر نگران ورود اشعه‌ UV به درون مخزن خود هستید و نمی‌خواهید مواد مدنظرتان با این اشعه خطرناک در تماس باشند، باید به سراغ بهره‌گیری از مخزن جی آر پی بروید. این مخازن به نحوی ساخته‌ شده‌اند که به طور کامل جلوی این اشعه‌ را می‌گیرند.

اشعه‌ UV در بسیاری از موارد حتی پس از مدت کوتاهی نیز می‌تواند ساختار مواد مختلف را دگرگون کند. این امر به‌مرورزمان منجر به ازبین‌رفتن کارایی آن‌ مواد خواهد شد؛ به همین دلیل ضروری است با بهره‌گیری از یک مخزن GRP از ایجاد چنین مشکلاتی به طور کامل جلوگیری کنید.

 

 

کاربردهای مختلف مخازن فایبرگلاس

از جمله کاربردهای اساسی این مخازن باید به مواردی همچون ذخیره کردن آب آتش‌نشانی موردنیاز در ساختمان‌های صنعتی و مسکونی و همچنین نگهداری سیالاتی اشاره کنیم که از لحاظ تئوری و عملی دارای میزان خورندگی بالایی هستند. علاوه بر این سایر سیالات شیمیایی را نیز می‌‌توان به‌راحتی در این مخازن ذخیره و نگهداری کرد. درهرصورت مهم‌ترین کاربرد مخازن مذکور بیشتر نگهداری آب مخصوص آتش‌نشانی در محیط‌های گوناگون است.

امروزه مخزن GRP را می‌‌توان در اندازه‌های مختلفی خریداری کرد که خود یک نقطه قوت عالی محسوب می‌شود. در زمان خریداری چنین مخازنی باید حتماً به سراغ تولیدکنندگانی بروید که در این زمینه دارای تجربه کافی هستند. توجه داشته باشید استفاده از مخزن جی آر پی بی‌کیفیت به‌خودی‌خود می‌تواند سبب ایجاد مشکلات مختلفی برای سیالات موجود در مخزن شود؛ بنابراین تنها مخزن GRP مرغوب را برگزینید.

 

 

راهنمای خرید مخزن جی آر پی

اگرچه امروزه امکان خریداری مخازن مختلفی با جنس‌های گوناگون برای کاربران امکان‌پذیر شده است؛ اما مخازن خاصی همچون مخازن جی آر پی نظر بسیاری از افراد را به خود جلب کرده‌اند. دلیل این امر را می‌‌توان کیفیت بسیار مناسب محصولات مذکور دانست.

از مخزن جی آر پی در حوزه‌های مختلفی همچون نگهداری انواع اسید‌ها و همچنین نگهداری آب آتش‌نشانی استفاده می‌شود. این مخازن دارای عمر مفید بسیار مناسبی هستند؛ به همین دلیل خریداری آن‌ها به اکثر کاربران توصیه می‌شود. چنانچه در این زمینه با پرسش‌های مختلفی روبه‌رو هستید، توصیه می‌کنیم با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما عزیزان را به طور کامل دراین‌رابطه یاری کنند.

رقیب اصلی مخزن جی آر پی، مخزن پلی اتیلن است که ما پیشنهاد می نمائیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد روی عبارت مخزن پلاستیکی کلیک کنید تا اطلاعات کافی بمنظور آگاهی از تفاوتهای مخزن پلی اتیلن و مخزن فایبرگلاس کسب نمائید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا