همه چیز در مورد سپتیک تانک

خارج کردن فاضلاب از ساختمان و وارد کردن آن به درون سیستم‌های فاضلاب شهری همواره یکی از مواردی است که در زمان ساخت و ساز بناهای مختلف به آن توجه می‌شود. سپتیک تانک یا مخزن سپتیک یک محصول عالی به منظور تصفیه فوق‌العاده سریع و مناسب فاضلاب خروجی از بناهای گوناگون به شمار می‌‌آيد که بهره‌گیری از آن مانع مسدود شدن چاه فاضلاب خواهد شد.

گسترش شهرنشینی و ساخت آپارتمان‌های مختلف موجب شد که بحث خروج فاضلاب از بناهای مسکونی به یک امر بسیار مهم تبدیل شود؛ به این منظور از ابزارهای متنوعی استفاده می‌شود که مهم‌ترین مورد از بین آن‌‌ها را می‌توان مخازن سپتیک دانست.

امروزه مخازن سپتیک در اندازه‌های مختلف به کاربران ارائه می‌شود تا هر فرد بتواند بر اساس نیاز خود نسبت به خریداری چنین محصولات کاربردی و مناسبی اقدام کند. پرسش‌های مختلف کاربران در مورد مخازن سپتیک موجب شد تا این متن را به بررسی چنین مخازنی اختصاص دهیم. با ما همراه باشید تا دانش شما را در رابطه با مخازن سپتیک افزایش دهیم.

ضرورت بهره‌گیری از مخازن سپتیک

پیش از هر چیزی باید با شما عزیزان در مورد ضرورت استفاده از سپتیک تانک در محیط‌های مختلف صحبت کنیم. مخزن سپتیک یک محصول کاملاً ساده؛ اما بسیار کاربردی به شمار می‌آيد که می‌‌توان به کمک آن فرایند انتقال فاضلاب منازل مسکونی را تسهیل کرد. عدم بهره‌گیری از چنین مخازنی می‌تواند منجر به جمع شدن حجم عظیمی از فاضلاب در دهانه خروجی چاه فاضلاب شود و این امر طبیعتاً موضوع خوشایندی به شمار نمی‌آيد!

مخازن سپتیک را مي‌توان نوعی مخزن زیرزمینی دانست. در واقع این محصولات همواره در زیر زمین نصب می‌شوند و تنها در این شرایط می‌توان از آنها بهره برد. علاوه بر این باید بگوییم که مخازن سپتیک یک بخش از سیستم «پیش تصفیه» به شمار می‌آیند. همان‌طور که از نام این سیستم می‌توان فهمید، سیستم پیش تصفیه تلاش می‌کند تا روند خروج فاضلاب از منازل مسکونی و سایر بناهای مختلف را با راهکارهای مختلف از جمله بهره‌گیری از مخازن سپتیک، تسریع کند.

امروزه فاضلاب‌های شهری دارای غلظت بسیار بالایی هستند. دلیل این موضوع را می‌توان به استفاده از جرم‌گیرها و سایر مواد شوینده دانست. این غلظت بالا به خودی خود منجر به مسدود شدن چاه فاضلاب شما خواهد شد. تنها راهکار موجود به منظور جلوگیری از این امر، بهره‌گیری از یک سپتیک تانک مناسب است، البته باید به این نکته اشاره کنیم که چنین موضوعی تنها مختص به منازل مسکونی نیست و در محیط‌های صنعتی نیز شاهد آن هستیم.

 

 

مدل‌های مختلف مخازن سپتیک

یکی دیگر از مواردی که در زمان بررسی سپتیک تانک باید به آن بپردازیم،‌ مدل‌های مختلف این محصولات است. اگرچه عموماً مخازن سپتیک را بر اساس اندازه آن‌ها دسته‌بندی می‌کنند؛‌ اما مهم‌ترین عامل موجود به منظور دسته‌بندی این محصولات، جنس موادی است که بدنه مخزن مربوطه از آن ساخته می‌شود. بر همین اساس، مخازن سپتیک به طور کلی شامل سه مدل مختلف است.

اولین مورد در این زمینه،‌ مخازن سپتیک ساخته شده از پلی اتیلن محسوب می‌شوند. مخازن از جنس پلی اتیلن یک گزینه عالی در بین کلیه مدل‌های مختلف مخازن سپتیک به شمار می‌‌آيند؛ زیرا هم قیمت مناسبی دارند و هم اینکه می‌توان به راحتی آن‌ها را حمل و نقل کرد. مخازن پلی اتیلن از مقاومت نسبتاً خوبی در شرایط مختلف نیز برخوردار هستند که موجب افزایش جذابیت آن‌ها برای اکثر کاربران شده است.

مدل دیگر سپتیک تانک، مخازن ساخته شده با کمک فایبر گلاس هستند. فایبر گلاس از جمله برترین مواد یا متریالی به شمار می‌آيد که می‌توان به کمک آن‌ها مخازن بسیار مقاومی از جمله مخازن سپتیک را تولید کرد. به طور کلی باید بیان کنیم که میزان مقاومت مخازن فایبر گلاس از مخازن پلی اتیلن بیشتر است و حتی وزن کمتری نسبت به این محصولات دارند. مهم‌ترین نقطه ضعف‌ آن‌ها، قیمت بالاترشان محسوب می‌شود.

سومین مدل از مخازن سپتیک نیز مخازن بتنی هستند. سپتیک تانک بتنی در گذشته بسیار محبوب بودند؛ اما امروزه محبوبیت چندانی بین کاربران مختلف ندارند. البته این امر به معنای کارکرد نامناسب آن‌‌ها نیست، بلکه با تولید مخازن جدید از متریالی چون فایبر گلاس و پلی اتیلن، استفاده از این مخازن کمتر شده است.

 

 

قیمت مخازن سپتیک چقدر است؟

به طور کلی باید گفت که قیمت یک سپتیک تانک به پارامترها یا فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. هر یک از این موارد به صورت اختصاصی موجب کاهش یا افزایش کلی قیمت مخازن سپتیک می‌شود؛ به همین دلیل ضرورت دارد که هر یک از آن‌ها را به صورت کامل مدنظر خود قرار بدهید. توجه به این مورد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید در مدت زمان کوتاهی بهترین مخازن سپتیک را برای خود خریداری کنید.

اولین و مهم‌ترین فاکتور تأثیرگذار بر روی قیمت انواع مخازن سپتیک، میزان ظرفیت کلی آن‌ها است. کاملاً منطقی بوده که با افزایش کلی ظرفیت این محصولات شاهد افزایش میزان قیمت آن‌ها نیز باشیم. دلیل این امر به بهره‌گیری از مواد اولیه بیشتر جهت تولید مخازنی با ظرفیت بالاتر برمی‌گردد.

مورد دیگری که از آن‌ به عنوان یکی از عوامل مؤثر بر روی قیمت سپتیک تانک یاد می‌شود، میزان کیفیت مواد اولیه جهت ساخت این محصولات است. برخی از کارگاه‌های صنعتی از مواد درجه یک به منظور ساخت مخازن سپتیک بهره می‌برند، این در حالی است که سایر کارگاه ممکن است به سراغ بهره‌گیری از مواد اولیه مناسب نروند.

طبیعتاً هرچه کیفیت مواد اولیه به منظور ساخت این مخازن بیشتر باشد، قیمت نهایی محصول نیز افزایش خواهد یافت. ازآنجاکه خریداری یک مخزن سپتیک نوعی سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود (به دلیل عمر بالای این محصولات)، توصیه می‌کنیم که به جای خریداری محصولات ارزان قیمت، به سراغ خریداری مخازن باکیفیت و با استاندارد بروید.

 

 

استفاده از سپتیک تانک در دامداری‌ها و بیمارستان‌ها

همان‌طور که گفته شد، بهره‌گیری از سپتیک تانک مختص منازل مسکونی نیست و می‌توان از این محصولات در مخازن خروجی فاضلاب‌ سایر بناها نیز به راحتی استفاده کرد. یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به این امر، فاضلاب‌های بیمارستانی محسوب می‌شود. فاضلاب‌های بیمارستانی یکی از خطرناک‌ترین فاضلاب‌های موجود به شمار می‌آيند که انتقال آن‌ها به محیط زیست می‌تواند به طور کامل محیط را آلوده کند.

به همین منظور ضروری است که در چنین مواردی از سپتیک تانک استفاده شود. در این بین مخازن فایبرگلاس گزینه مناسبی به نظر می‌رسند؛ زیرا می‌توانند حتی در برابر مواردی همچون اسیدها به خوبی از خود مقاومت نشان دهند. علاوه بر بیمارستان‌ها، بهره‌گیری از مخازن سپتیک در دامداری‌ها نیز امری مهم است. فاضلاب دامداری‌ها نیز می‌تواند شامل برخی از خطرناک‌ترین آلودگی‌ها باشد که باید قطعاً نسبت به جلوگیری از ورود آن‌ها به محیط زیست اقدام شود.

به طور کلی باید بیان کنیم که استفاده از مخازن سپتیک در هر محیطی که کاربران قصد محافظت از محیط زیست در مقابل آلودگی‌های گوناگون را دارند، امری اساسی است و محدودیت خاصی در استفاده از این مخازن در محیط­های مختلف وجود ندارد.

 

 

راهنمای انتخاب بهترین مدل سپتیک تانک

انتقال فاضلاب یکی از مهم‌ترین مواردی به شمار می‌آيد که ذهن اغلب کاربران را به خود مشغول کرده است. در این بین بهره‌گیری از ابزارهایی همچون مخازن سپتیک به شما کمک می‌کند تا دیگر نگرانی خاصی در این زمینه نداشته باشید و فاضلاب مدنظر خود را به بهترین شکل ممکن از ساختمان خارج کنید.

سپتیک تانک یک محصول مقاوم، بی‌نظیر و با قیمت مناسب به شمار می‌آيد که می‌توان به کمک آن از مسدودسازی چاه فاضلاب برای همیشه جلوگیری کرد. شما می‌توانید این مخازن را به راحتی هرچه‌تمام‌تر خریداری کنید. توصیه می‌‌کنیم که با کارشناسان مجرب ما تماس بگیرید تا شما عزیزان را با سایر کاربردهای چنین محصولات بی‌نظیری بیشتر‌ آشنا کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا