الان نه ولی در دراز مدت، ممکن است چین با تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران همراه شود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فراورده‌های نفتی ایران در تحلیل خود از صحبت‌های اخیر رابرت مالی مبنی بر تلاش برای منصرف کردن واردات نفت ایران به چین، می‌گوید که بعید است چین همکاری کند. در دراز مدت ممکن است اگر حرکات و رفتار ما طوری باشد که چین و روسیه را از دست بدهیم، آن‌ها با تحریم‌ها و فشار‌ها همراهی کنند، ولی الان با توجه به افزایش تقاضایی که در چین است خیلی بعید می‌دانم بخواهد تنوع تامین کالایش را کم کند.

رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران روز دوشنبه در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ گفت: که «چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی ایران است» و مذاکرات برای منصرف کردن پکن از این خرید‌ها «در حال شدت گرفتن است.»

سید حمید حسینی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نفت و گاز در گفتگو با «انتخاب» درباره احتمال پذیرش پیشنهاد امریکا توسط چین، گفت: «به هر حال چین می‌تواند بگوید ما از ایران نفت نمی‌خریم، ولی بعید می‌دانم چین همکاری کند. چین دارد مجوز‌هایی به پالایشگاه‌های کوچک می‌دهد و آن‌ها در بازار خرید می‌کنند.»

وی ادامه داد: «در دراز مدت ممکن است اگر حرکات و رفتار ما طوری باشد که چین و روسیه را از دست بدهیم، آن‌ها با تحریم‌ها و فشار‌ها همراهی کنند، ولی الان با توجه به افزایش تقاضایی که در چین است خیلی بعید می‌دانم الان بخواهد تنوع تامین کالایش را کم کند.»

حسینی درمورد مشوق‌هایی که آمریکا برای کاهش خرید نفت ایران توسط چین دارد، عنوان کرد: «من فکر می‌کنم این‌ها تلاش‌هایی است که بتوانند ایران را به پای میز مذاکرات برگردانند. هدف‌شان برگشت به میز مذاکره است نه تحریم. فشاری که بر عراق برای تامین دلار دارد وارد می‌شود و بحث چین همه در راستای این است که ایران را به پای میز مذاکره برگردانند.»

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا