روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

واقعه پانزدهم خرداد ۱۳۴۲ در قالب کتاب‌هایی از جمله آثار داستانی روایت شده است.

به گزارش ایسنا، همزمان با ۱۵ خردادماه مروری می‌کنیم بر کتاب‌هایی که در این زمینه منتشر شده‌اند.

«وقتی از خواب بیدار شدم» نوشته بهمن کاوه، جلدم چهارم از مجموعه روزهای انقلاب است. این کتاب روایتی داستانی از انقلاب سفید سال ۱۳۴۱ معرفی شده که برای نوجوانان نوشته شده است.

درباره داستان آن هم عنوان شده است: “این کتاب داستان زندگی دختر نوجوانی را روایت می‌کند که باید درباره قیام ۱۵ خرداد و نهضت ۱۵ خرداد تحقیق داشته باشد. ازاین‌رو این دختر نوجوان به‌مرور، یافته‌ها و تحقیقاتش را در دفترچه خاطراتش می‌نویسد و به‌طور کلی روایت داستان این کتاب از اینجا شکل می‌گیرد.”

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

«ابرقهرمان» نوشته رحیم مخدومی در انتشارات رسول آفتاب برای گروه سنی کودک نوشته شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: “در کتاب ابرقهرمان به روایت قیام پانزده خرداد و نقش شهیدان در این قیام مردمی شهر ورامین پرداخته شده است. در این کتاب به نقش مهم روایت وقایع تاریخی و آگاه‌سازی مردم پرداخته شده و اثر اجتماعی ناآگاهی مردم را از رویدادهایی که به‌وقوع پیوسته نشان می‌دهد. در این کتاب بر اثر اتفاقی که برای مجسمه شهدای قیام ۱۵ خرداد رخ می‌دهد پدر یک خانواده تصمیم می‌گیرد برای آشنایی خانواده‌اش و مردم شهرش کاری انجام دهد که منجر به شکل‌گیری داستان کتاب می‌شود.” 

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

«موهای تو خانۀ ماهی‌هاست» نوشته محمدرضا شرفی خبوشان در انتشارات شهرستان ادب منتشر شده است. 

در معرفی این کتاب عنوان شده است: “داستانی عاشقانه و تاریخی پیرامون حوادث مهم ۱۵ خرداد سال ۴۲ که یکی از وقایع مهم در پیروزی انقلاب اسلامی بوده است. خبوشان در کتاب «موهای تو خانۀ ماهی‌هاست» قرار است قصه قیام مردم ورامین را بگوید. نویسنده در این کتاب توانسته قیام مردم ورامین و روستاهای اطراف آن را به سال ۶۱ ه. ق. گره بزند. دختر غاضریه از روزهای دور سال ۶۱ ه. ق. می‌گوید و پسر نوجوان روستایی، راوی سال ۱۳۴۲ ه. ش. است.

دختر غاضریه و پسر نوجوان روستایی با روایت‌های موازی سعی دارند بخشی از تاریخ را برای مخاطب‌هایشان با زبان داستان بازگو کنند.” 

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

 «روزگار خوش» نوشته مهدی خلیلی در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: “یک رمان سیاسی تاریخی است. داستان آن از دوران رضاشاه آغاز می‌شود. با اتفاقات مهمی مثل وقایع پیشه‌وری و قیام ۱۵ خرداد و ۲۸ مرداد همراه می‌شود و محور قصه آن خانواده‌ای است که مخاطب با دو نسل بعد این خانواده همراه شده و تا دفاع مقدس پیش می‌رود؛ خانواده میرزاآقا که در روزهای پرتنش به‌دنبال «روزگار خوش»ی بودند.”

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

«گواهی آزادی» (مجموعه وقایع قیام ۱۵ خرداد ورامین) نوشته نوید روهنده در انتشارات نظری عرضه شده است.

در کتاب «گواهی آزادی» می‌خوانیم:  “مردم این شهر همچنان دل در گرو دینداری دارند و آن‌جا که منافع دینی آنان ایجاب می‌کند از بذل جانِ خویش دریغ نمی‌کنند، البته تقارن این روز با ۱۲ محرم که مراسم سنتی بنی‌اسد، در پیشوا انجام می‌شد فضای دینی ورامین را صبغه‌ عاشورایی زد.

روز ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ مردم در مراسم سنتی بنی‌اسد شرکت داشتند که خبر دستگیری امام خمینی (ره) را شنیدند؛ شور و حرارت مردم برانگیخته به حدی بود که بسیاری از دروگرانی که از شهرهای دور به امید لقمه نانی به مزارع و دشت‌های ورامین آمده بودند، با دیدن شوریدگان عشق، داس‌ها را به دست گرفته و داخل جمعیّت مبارزین ورامینی شدند؛ نه شهربانی و نه ژاندارمری قدرت مقابله با این سیل خدایی دین و قرآن را نداشتند. مسأله، اتصال ربوبی بود که مرجعی عالی‌قدر در رأس قرار داشت.

عصر خونین روز ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ در حافظه‌ تاریخی باقرآباد به یادماندنی است و نمی‌شود آن را از ذهن تاریخ ورامین پاک کرد. سربازان سر تا پا مسلح مردم را به گلوله بستند، تنی چند شهید و عده‌ای مجروح و تعدادی دستگیر و زندانی شدند. شهدای ۱۵ خرداد ورامین از مظلوم‌ترین و صادق‌ترین مبارزانی هستند که مظلومانه شهید و ناشناخته در گورستان مسکرآباد به خاک سپرده شدند. قیام مردم سرکوب شد، رژیم می‌اندیشید که با سرکوب مبارزان هیچ مانعی بر سر راه نظام نیست اما مبارزان مسلمان بیشتر به فکر افتادند. به هر تقدیر بذری که با خون شهدای ۱۵ خرداد در جان مردم مسلمان و کفرستیز پاشیده شد، آرام‌ آرام جوانه زد، بالید، بزرگ شد و در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ به بار نشست.”

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

مجلدات مجموعه «روزشمار ۱۵ خرداد» توسط احد گودرزیانی، اکبر خوشزاد، حسین نصیری، سیدمحمدصادق فیض، جواد کامور بخشایش، یحیی آریا بخشایش و سیدمحمدصادق فیض نوشته شده است. 

در معرفی این مجموعه عنوان شده است: “واقعه پانزده خرداد ۱۳۴۲ یک روز تاریخی برای نهضت اسلامی مردم ایران است که در حافظه جمعی ایرانیان با چند ویژگی شناخته می‌شود. سخنرانی مهم امام خمینی (ره)، دستگیری امام و شهادت گروهی از طرفداران او. روزشمار ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ یک پروژه تحقیقاتی تاریخ معاصر بود که از نخستین روزهای سال ۱۳۷۶ آغاز شد. این بررسی از آغاز سال ۱۳۴۰ تا پایان سال ۱۳۴۳ شمسی را دربرگرفته است تا از مقدمه و بازتاب حوادث خرداد ۱۳۴۲ به صورت کامل یاد کند. منابع داخلی و خارجی این روزشمار در قالب کتاب، نشریه و مطبوعات و اسناد است که برخی از آنها برای اولین بار است که مورد توجه و استفاده قرار گرفته‌اند. بررسی تمام این منابع حدود پنج سال طول کشید و اوایل دهه ۱۳۸۰ کار نگارش اثر آغاز شد. در این نگارش با هدف اطلاع‌رسانی دقیق وقایع، روایت‌های منابع از یک خبر یا اتفاق به گونه‌ای تلفیق شده‌اند که در نهایت نمای کامل و در حد امکان لحظه به لحظه‌ای از ماجرا ارائه کنند. روزشمار هر روز با عنوان خبرهای همان‌ روز آغاز شده و سپس متن خبرها آمده است. این متن پی‌نوشتی دارد که شامل نشانی منابع خبری است. نشانی منابع مطبوعاتی نیز در همین پی‌نوشت آمده است اما نشانی منابع کتابخانه‌ای در ضمیمه دیگری در پایان هر جلد با نام «کتابنامه» تکمیل شده است. در پایان هر جلد به جز کتابنامه، فهرست «نمایه» قرار دارد که شامل معرفی شخصیت‌ها، مکان‌ها، نشریه‌ها و منابع خبری و شرح بعضی از مفاهیم است. لازم به ذکر است که معرفی‌شدگان در نمایه جلد اول در جلدهای بعد دوباره معرفی نشده‌اند و نمایه جلدهای بعدی شامل نام‌هایی است که برای نخستین بار در آن جلدها آمده است.”

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

روایت‌هایی درباره واقعه ۱۵ خرداد

انتهای پیام 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا