نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» برگزار می‌شود. به گزارش ایسنا، سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سهروردی به این موضوع اختصاص دارد که با حضور محمدرضا عزیزی (پژوهشگر هنر و نویسنده‌ی کتاب تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران) در روز چهارشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۵ برگزار می‌شود. در خبر برگزاری این نشست آمده […]


نشست «موسیقی سنتی در آرای حکمی و عرفانی سهروردی» برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، سی‌وهشتمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سهروردی به این موضوع اختصاص دارد که با حضور محمدرضا عزیزی (پژوهشگر هنر و نویسنده‌ی کتاب تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران) در روز چهارشنبه ۱۲بهمن ساعت ۱۵ برگزار می‌شود.

در خبر برگزاری این نشست آمده است:در پاسخ به پرسش «موسیقی چیست» نباید تعریفی منطقی مشابه آنچه فارابی ارائه داده است را از سهروردی انتظار داشته باشیم؛ زیرا او اصولاَ با چنین تعریفی مخالف است و علم به واسطه تعریف را منتهی به یقین نمی­‌داند، بلکه او معتقد است که در نهایت، یقین از راه اشراق به دست می‌­آید؛ همان معرفتی که بی­‌واسطه و میانجی حاصل می­‌شود. با این وصف شاید اگر از سهروردی بپرسیم که موسیقی چیست؟ نشان عالم مثال و هورقلیا را دهد؛ چرا که معتقد است صوت مثالی تنها در این عالم، یعنی عالم افلاک مثالی متحقق می‌­شود.

او برای این عالم اصوات و نغماتی مثالی قائل است که باوجودی­که شرایط اصوات این جهان را ندارند، اصل و اساسِ موسیقاییِ این عالم و عالم محسوسات محسوب می­‌شوند. سهروردی هیج نغمه‌ای خوش آهنگ‌­تر و لذت­ بخش­ تر از آن­ها در هستی­‌شناسیِ خود متصور نیست و معتقد است که تنها سالکان طریقِ حق هستند که از این اصوات آگاهی دارند. بدین ترتیب، تنها راه شناختِ حقیقت موسیقی؛ اشراق و علمِ حضوری است که با سلوک و طیِ طریقِ عرفانی حاصل می­‌شود.

انتهای پیام