عودت ۲۰۰ مهاجر افغانستانی محکوم به اعدام در ایران به افغانستان

عصر ایران نوشت: وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان از آزادی بیش از 2 هزار زندانی افغانستانی از ایران و تبدیل حکم اعدام 200 اتباع افغانی در ایران به حبس و عودت آنها به افغانستان خبر داد.

 به نقل از وبگاه شبکه “طلوع نیوز” افغانستان، “عبدالمطلب حقانی”، سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان طالبان گفت که بیش از 2 هزار نفر از 6 هزار زندانی افغان در ایران آزاد و به افغانستان بازگردانده شده اند.

حقانی خاطرنشان کرد: کمیته ای از سوی امارت اسلامی برای رسیدگی به مسائل زندانیان افغان در ایران تشکیل شده است.

وزارت امور مهاجرین طالبان عضو این کمیته است و با تلاش‌های این کمیته بیش از 2هزار افغانی که در ایران زندانی بودند آزاد و به کشور بازگردانده شده‌اند. علاوه بر این، اخیرا 200 زندانی که در ایران به اعدام محکوم شده بودند، به زندان محکوم شدند و به افغانستان بازگردانده شدند.

طالبان: حکم اعدام 200 مهاجر افغانستانی در ایران به حبس تبدیل شد

طلوع نیوز در ادامه نوشت: برخی از تحلیلگران سیاسی می گویند که برای جلوگیری از خروج اتباع افغانستان به خارج از کشور باید زمینه اشتغال برای مردم فراهم شود.

“عاصفه استانکزی” فعال حقوق مهاجران افغانستانی در این زمینه گفت: “علیرغم اینکه نزدیک به 6 هزار مهاجر افغان در زندان‌های ایران هستند، توافق‌های انجام شده تنها در مورد برخی از این مهاجران بوده است.”

وحید فقیری، کارشناس روابط بین الملل افغانستانی نیز در این زمینه گفت:” اول، فرصت های شغلی برای افغان ها باید در داخل افغانستان ایجاد شود. وقتی افغان ها در وطن خود کار داشته باشند، به کشور دیگری نمی روند.”

بر اساس آمار وزارت خارجه ایران، بیش از 5 میلیون مهاجر افغان در این کشور همسایه وجود دارد.

برخی برآوردها نیز حاکی از وجود بیش از 8 میلیون مهاجر افغانستانی در ایران است که بخش عمده ای از آنها به صورت غیرمجاز در ایران هستند.
از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در تابستان سال 1400، روند مهاجرت اتباع افغانستانی به ایران تشدید شده است و برآورد می شود طی همین مدت بیش از 1.5 میلیون مهاجر افغانستانی دیگر وارد ایران شده اند.

این مهاجران از طریق مرزهای غیرمجاز و به صورت قاچاق وارد ایران می شوند. بخشی از این مهاجران به امید یافتن کار و درآمد بهتر راهی اروپا می شوند و بخش عمده ای از آنها نیز جذب بازار کار ایران می شوند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا